A bejegyzést készítette Hozzászólás most!

Csakrák és személyiségtípusok

6 csakra - 6 személyiségtípus és a legfelső csakra: a lélek egységességének szintje

A mai posztban a spirituális fejlődési utak megtalálásához fontos témáról írok. A Holland-hexagon 6 személyiségtípusa a keleti hagyományokban megfeleltethető a 6 csakrának, a hetedik, legfelső csakra pedig az egységes lélek szintje.

Ennek a felső szintnek az eléréséhez muszáj, hogy az alsóbb csakrákat harmonizáld, és megtaláld rajtuk azokat a pontokat (személyiségvonásokat), amik akadályozzák a felsőbb szintre jutásodat, azaz a spirituális személyiségfejlődésedet. Olvass tovább, és ismerd meg, személyiséged domináns típusa melyik csakra működéséhez köthető, és mi szükséges a rendszer minél nagyobb harmóniájához, vagyis a belső középpontod megtalálásához.

Az egód nem egyenlő veled

Személyiséged racionális szintje az ego, de nem ennyiből áll csupán. Csirszka szavaival élve ez a perem, a személyiség ruhája, köpenye, ami takar, elrejt, véd. Zohar-Marshall álarcnak nevezi. Egyfajta szerepnek, amit a világnak mutatsz, és gyakran te is csak ezzel azonosítod önmagadat. De! Az ego a személyiségednek csak a része, és nem az egésze – ezt az önismeret szempontjából is nagyon fontos tudomásul venni.

Holland modellje

Sokféle személyiségtipológiát ismerünk. A legelterjedtebb például a pályaválasztási teszteknél a Holland által kidolgozott modell. Ő 6 személyiségtípust ír le, ami a spirituális érettség szempontjából fontos nekünk. Ugyanis egy fejlett spirituális személyiség összetett, azaz a 6 típusból minél több tulajdonsággal rendelkezik. Ez adja nagyrészt a kiegyensúlyozottságát. Érdeklődési köre széles, látásmódja nyitott, és sokféle képesség fejlesztésén dolgozik.

Ez a spirituálisan fejlett, összetett személyiség óv meg a szélsőséges, beszűkült gondolatoktól. (Pl. hogy a lejjebb ismertetett első, csoportba vágyódó személyiségtípus fanatikussá váljon vagy a negyedik művészlélek depresszióssá, a hatodik vállalkozó visszaéljen a hatalmával stb.)

A személyiségtípusok

  • 1. A hagyománytisztelő

    Lelkiismeretes, óvatos. Szeret belesimulni a tömegbe, véletlenül sem keveredik botrányba, engedelmes.
    Mi motiválja? Hogy beilleszkedjen a csoportba.

  • 2. A társaságkedvelő

    Segítőkész, udvarias, empatikus, együttműködő, nagyon jó csapattag.
    Mi motiválja? Hogy szeressen és őt is szeressék.

  • 3. A kutató

    Nagyon racionális, elemző típus. Sokoldalú, kíváncsi, imád kísérletezni, kritikus szemléletű. Szereti a magányt, befelé forduló és független.
    Mi motiválja? Kíváncsisága szüntelen keresésre ösztönzi.

  • 4. A művészlélek

    Rendetlen, nagyon érzékeny, impulzív. Befelé forduló, de vágyik az önkifejezésre. Ő az első típussal ellentétben pont, hogy nem szeret belesimulni a tömegbe, az egyediséget keresi, vagyis azt, amiben különbözik másoktól.
    Mi motiválja? Hogy alkosson valami újat.

  • 5. A józan

    Realista, gyakorlatias, távol áll tőle az álmodozás. Nagyon önálló, a meghittség messze nem annyira fontos számára, mint a 2-es típusnak.
    Mi motiválja? Az építés, a javítás az önbecsüléséhez nagyon fontos.

  • 6. A vállalkozó

    Öntudatos, tudja, mit akar elérni. Szereti a kalandokat, domináns és vezető egyéniség. Optimista, és szeret társaságban lenni.
    Mi motiválja? A siker, az anyagi jólét, az elismerés.

Általában két-három típus vonásait is megfigyelhetjük magunkon eltérő súllyal. A spirituális intelligencia magas fokán viszont az összes típus jelen van a személyiségünkben, méghozzá kiegyensúlyozott arányban. Bár ez nem csak döntés kérdése, hiszen a személyiséged egy részét örökölted, mégis van egy jó nagy másik része, ami rajtad múlik, hogy milyenné válik.

A személyiségtípusból fakadó motivációk összeköthetőek a csakrákkal. A keleti hagyományok a spirituális fejlődésben való haladást a csakrák egyes szintjein való feljebb lépkedéssel azonosítják. A poszt további részében erről írok.

Hogyan kapcsolódnak a spirituális személyiségfejlődés szintjei az egyes csakrákhoz?

csakra

A csakrák a spirituális fejlődés szakaszait (is) jelképezik a keleti hagyományokban. Ezek azok a pontok, amik a személyiség kibontakozását látják el energiával, amikből a motiváció is kialakul. Hogy ezeket tényleg létező mezőknek képzeled el vagy sem, azt saját hited szerint döntöd el, de legalább a folyamatokat szemléletessé, megérthetővé tevő szimbólumrendszerként érdemes elfogadni a csakrák hálózatát. Lássuk a csakrákhoz tartozó személyiségtípusokat spirituális szempontból (alulról fölfelé haladva).

A gyökércsakra és a hagyománytisztelő személyiség

A kiszámíthatóság, a közösségbe való beolvadás a konvencionális, hagyományőrző személyiség értékei. Ő a kötelességek útját járja. 

A társadalmi összetartás alapja ez a személyiségtípus. A legalacsonyabb szint, de fontos, hogy legyen ebből is a személyiségedben, mert ha teljesen független volnál másoktól, az nem szabadság, hanem végtelen magány. A gyökércsakra szintje ugródeszka a tudat felébresztéséhez.

A szakrális csakra és a társaságkedvelő típus

Az intimitás, a szülői, házastársi gondoskodás és az empátia a szociális vagy társaságkedvelő személyiség értékei. A gyomorból jövő érzések és a szexualitás csakrájához, vagyis a szakrális csakrához kötődik mindez.

A napfonat csakra és a kutató személyiség

A kíváncsiság a kutató személyiség értéke. A felfedezés, a hódítás, a hatalom tüze ég benne. Az intimitás háttérbe szorul. Előtérbe kerül viszont az intellektus, az öntudat és hogy az ilyen személyiségű ember valamit letegyen az asztalra. Ez az egészséges önbizalom, vagyis a napfonat csakra szintje.

A szívcsakra és a művészlélek

Az intuíció, a belső tudás és a kreativitás a művészi személyiség értéke. Kitágítja a tudat határait, szakít a logikával, ihletését az egón túlról táplálja energia. Ezen a szinten – a szívcsakra szintjén – kezdesz el magasabb rendű kérdésekkel foglalkozni.

A torok csakra és a realista típus

A józan, realista személyiség harcol, hogy javakat szerezzen magának és a világnak. A torok csakrából nyeri az energiát, ami az első négy csakra energiáit egyesíti azért, hogy együtt jobb célt szolgálhassanak.

A harmadik szem csakra és a vállalkozó személyiség

A vállalkozó személyiség érvényesíti érdekeit, irányít, nagy tervei vannak, és véghez is viszi őket. Ezen a szinten – a harmadik szem vagy más néven homlok csakra szintjén – már elérte a vágyott sikereit, ezért magasabb dolgok érdeklik: az élet értelmének szolgálatába áll.

Maslow is így képzelte el az emberi szükségletek piramisának csúcsát: az eredetileg 5 szintből álló piramisát kibővítette további hárommal, melynek a legtetején már egyetemes célok és értékek mentén élsz, holisztikusan szemléled a világot, és nemcsak önmagadat valósítod meg, hanem másokat is segítesz ebben.

A csakrák harmonikus (együtt)működése a személyiségjegyek kiegyensúlyozottságát jelenti ebben az analógiában. 

Nem az a fontos, ki melyik szintre tudja magát bekategorizálni és érettségi címkékkel ellátni, hanem az, hogy rájöjj, melyik csakrád működik túl és melyik az, ami nem tud bekapcsolódni az egységbe (azaz alulműködik vagy egyáltalán nem működik). 

Én például egyértelműen túl művészlélek vagyok (ami megmagyarázza a rózsaszín kövekhez való vonzódásomat) és egyáltalán nem racionális, ami pedig rámutat arra, hogy figyeljek jobban a kékek üzenetére

Ne feledd: az alsóbb csakrák működésének javítása nélkül nem tudod elérni a lélek egységének szintjét, amelynek forrása a legfelső csakra. Ezt nézzük most meg.

A hetedik csakra és a spirituális központ

koronacsakra

A spiritualitás célja

  • Az egész-ség, teljesség érzése (beleértve a jin és jang energiák egyensúlyát, amikor megfelelő arányban vannak bennünk a férfi és a női elemek), egységesség, holizmus.

  • A test-lélek szoros, harmonikus kapcsolatának és a tágabb világgal való harmonikus kapcsolatnak a megteremtése önmagad számára.

  • Mindkét agyfélteke (jobb és bal) és mindhárom intelligencia (racionális, érzelmi és spirituális) használata, ezek egésszé kovácsolása. Ez a kiteljesedés vezet az életed kiteljesítéséhez is.

Az egész több mint a részek összessége

A nyugati orvoslás nem egységben kezeli az embert, és nem feltételezi, hogy van egy mindent összetartó magja. Az egész helyett a részek összességének tekint minket. Beteg vagy egészséges szervek összességének, amiket ennek megfelelően külön is kezel a szakorvos a külön kórházi osztályon. Mintha ki lehetne szakítani egy kóros állapotú tüdőt/szívet/vesét stb. az ember egészéből, és azt így – minden mástól függetlenül – meggyógyítani. 

Elveszik a részletekben, nem lép hátra egy nagyot, hogy lássa a big picture-t. Lehet, hogy meggyógyítja a beteg szervet, de ha csak a tünettel foglalkozunk, a tünetet előidéző, mélyebb okkal nem, akkor előbb-utóbb fogja magát az az ok, és felüti fejét egy másik betegség formájában.

Kétségbevonhatatlanul fontosak a részletek és a kóros állapotot mutató szervek gyógyítása, de így – az egészből kiragadva – nem elegendő az egészséghez.

Az oktatás tárgyakat tanít, minden mástól elszakítva, összefüggésbe nem helyezve az irodalmat, a matekot, a biológiát stb. Ezért van egy csomó tudásod, amit nem tudsz alkalmazni, és emiatt lesz ez a tudás haszontalan.

A mai ember mindent lebont, feltagol, és nem helyezi megfelelő keretek közé, rendszerszemléletbe. 

Ellenben a keleti gondolkodás feltételez egy magot, egy központot az emberben, ami mindennek a forrása, a spirituális intelligenciáé is (a vallási hagyományok szerint ez egyben az isteni valóság magja is).

A lélek egységének szintje

A pszichológiában erre nagyon kevés utalás van, alapvetően nem a kiindulási ponttal és az egységességgel dolgozik ez a tudomány. Ám Jung pl. már papírra vetett néhány kezdetleges (de értékes) gondolatot egységről, rendről, egy szervezett egészről és a központi Énről.

Ez a központ a hindu hagyományokban energiáját a hetedik csakrából, a koronacsakrából nyeri. Ez a lélek egységének szintje.

  • Ezzel a ponttal kell kapcsolatba lépned a spirituális intelligenciád fejlesztéséhez.

  • Ez teszi lehetővé, hogy ne a belső folyamataid irányítsanak téged, hanem te őket.

  • Ez teszi lehetővé, hogy a részletekből egy teljes egységet, egész-séget kovácsolj, hogy a személyiséged részei összeérjenek, együttműködjenek – szélsőségektől és lehasadt részektől mentesen.

Felhasznált irodalom

Danah Zohar – Ian Marshall: SQ Spirituális intelligencia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .