A bejegyzést készítette Hozzászólás most!

Ismerd el magad! | 3 eszköz az önbecsülés növelésére

önbecsülés növelő eszközök, személyes erőforrások feltérképezése

A 21. századi nő ambíciója még mindig törtetésnek számít, míg a férfi ambíció törekvésnek. Azt az üzenetet kapjuk születésünktől fogva, hogy egy rendes nő szerény, lábujjhegyen jár a saját életében: láthatatlanul végzi a családi kötelezettségeit, és keményen, de érdemeit elszerénykedve dolgozik a munkahelyén (Magyarországon átlagosan 17,3%-kal kevesebb bérért). Személyes sikereit is lekicsinyli (“ugyan, ezt bárki megtenné a gyermekéért”), és önmaga helyett másokat állít reflektorfénybe. Önbecsülése felépítetlen.

Mi, modern nők, már szeretnénk kibontakoztatni a tehetségünket, sőt az instabil házasságok és munkahelyek világában kell is tudnunk érvényesülni. Viszont a belénk ivódott jókislány szerep ezt piszkosul szabotálja. Ezért szeretném most felpiszkálni benned azt az energiát, amivel első lépésként megtanulhatod önmagadat elismerni, bemutatni a kiválóságaidat és az eredményeidet. Íme 3 eszköz, amivel megteheted az első lépéseket a saját értékeid közvetítéséhez – letölthető worksheettel.

Sally Helgesen és Marshall Goldsmith mindketten írók és vállalati vezetői coachok, akiknek egy hiánypótló közös projektjük volt, hogy ránézzenek, mik azok a szokások és mi az a mindset, amik elgáncsolják a nők karrierútját.

Lényeges különbségeket találtak a férfiak és a nők gátló szokásai és körülményei között.  

előrejutás akadályai, férfiak és nők közti különbségek, önbecsülés

A szerzőpáros általános tapasztalata, hogy a nők nem ismerik el saját érdemeiket, így mások figyelmét sem tudják vagy merik ezekre felhívni

Hány igaz rád ezekből a gyakori, előrelépést gátló szokásokból?

Elnézést, hogy létezem.

Gyakran mentegetőzöl, bocsánatot kérsz azért, hogy megszólítasz másokat egy kérdéssel, mert úgy érzed, udvariatlan az “apró-cseprő” dolgaiddal mások idejét rabolni?

Szoktál úgy beszélgetést indítani, hogy “Csak egy percre zavarnálak”?

Ezzel a kommunikációs stratégiával azt üzened, hogy igazából nem is fontos, szinte említésre sem érdemes, amit mondani akarsz. Súlytalanná teszed a mondataidat, és jó eséllyel valóban meg sem hallják.

Te is azt a kódot kaptad kislányként, hogy ne legyél mások terhére, jobb és udvariasabb a láthatatlanság? Ha igen, akkor ezt szinte biztos, hogy beviszed a munkahelyedre ilyen formában.

Egészséges önmenedzsment hiánya

Nem érzed a különbséget a gőgösség, dicsekvés és az önkicsinyítés között.

Társadalmi parancsot kaptál arra, hogy mások érdekeit helyezd minden területen a sajátjaid elé

Mélyen munkál benned az a vágy, hogy megfelelj a környezeti elvárásoknak, ezért sem a családi kötelezettségekben, sem a munkában nem sorolod megfelelő helyre a saját szükségleteidet. Azok mindig csak másoké után következhetnek, vagyis szinte soha.

Köszönöm helyett magyarázkodás

Nincsenek magabiztos és természetes reakcióid az elismerések megköszönésére, a bókok fogadására, ezért inkább mindig szabadkozol.

"Ha nem látja, hogy mi mindent megteszek, akkor nem is érdemel meg ez a fajankó / munkahely / főnök / barátnő."

Azt várod, hogy mások maguktól észrevegyék az erőfeszítéseidet. Ennek mindig csalódás a vége, mert a környezeted nagy része nem így működik. Nem mutatod meg, nem állítod előtérbe az értékes eredményeidet, de elvárod, hogy értékeljenek? Szinte mindannyian ezt csináljuk, végül haragszunk és elhidegülünk azoktól, akiktől ezt nem kapjuk meg. Ez egy mindenki számára vesztes szituáció.

Ha azt közvetíted a főnökeid felé, hogy nincsenek komoly törekvéseid a cégnél, azt úgy is érthetik, hogy nem tervezel náluk hosszú távra.

Az a stratégiád, hogy keményen dolgozol, és a lojalitásodat meg fogja hálálni a munkahelyed? Volt már emiatt hideg zuhanyban részed? Talán meglepő, de a cégek többsége még a lojalitásnál is nagyobbra értékeli, ha az elköteleződésedről teszel tanúbizonyságot, aminek biztos jele az ambíciók kimutatása, pl. az előléptetésért folytatott lobbi.

Neked is nehézséget okoz learatni a babérokat a saját erőfeszítéseidért?

Észrevetted, hogy ritkán jelented ki, hogy valami a te érdemed, mindig megosztod más közreműködőkkel a siker érzését? Az valóban erény, hogy tudsz hálát mondani a munkatársaidnak, családtagjaidnak a segítségükért, de nem jó, ha ezzel lefokozod, letompítod a saját szerepedet az elért eredményekben.

Eredmény bármi lehet. 

  • Szuper hétvégi kirándulásokat, szülinapi zsúrokat és családi nyaralásokat hozol össze? Akkor az egy jó szervezőkészségről árulkodik, de ezt a tantuszt másokban is le kell ejteni.

  • A te fodrászatodból sétálnak ki a legsugárzóbb menyasszonyok, mert olyan jó ízléssel készíted el az esküvői frizurájukat? Akkor te magabiztosságot és örömöt hozol a nőknek életük fontos eseményeihez, és erről mindenkinek tudnia kell!

Bármilyen érték, amit nyújtasz mások (és önmagad) számára, az méltányolható a te erősségedként és teljesítményedként. De lefogadom, még neked sincs ezekről egy átgondolt listád. Majd most lesz! Ugye ezért vagy itt?

3 önbecsülés növelő eszköz, amivel már most elkezdheted elismerni magad

1. Személyes értékek feltérképezése

Készítettem neked egy 100-as listát

  • a pozitív tulajdonságokról, amiket talán te is birtokolsz,
  • építő szokásokról, amikkel karbantartod az életedet
  • és képességekről, amikkel születtél vagy amiket szorgalommal fejlesztettél ki magadban.

Te melyik értékek egyedi kombinációja vagy? És mi minden van még, ami a listára nem fért fel, de fénylő énoldaladat gazdagítja? 

Nyomtasd ki ezt a worksheetet, és térképezd fel 100 ötlettel a személyes értékeidet! A 100 ötlet után már biztosan belejöttél, úgyhogy ne felejtsd el bővíteni a listát sajátokkal a 3. oldalon!

Jobb egér gomb megnyomása utána kattints a “Kép megnyitása új lapon” lehetőségre, így teljes, A4-es méretben letöltheted a képeket (jobb kattintás, “Kép mentése másként”). 

Vagy töltsd le pdf-ként innen:

2. Büszkeségfal

Szedd egy listába, mi mindenre vagy büszke. A tartós, jól működtetett házasságtól a sikeres állásinterjúig bármi szerepelhet rajta.

  • Kaptál helyi / iskolai / céges kitüntetést a közösségi munkádért?

  • Tiéd a legszebben gondozott kert / a leghangulatosabb karácsonyi dekoráció az utcában?

  • Vannak értékesnek tartott képesítéseid, szakmáid?

  • Van egy rászoruló család / gazdátlan menhelyi állat, akinek következetes támogatója vagy?

  • Lefutottál egy félmaratont?

  • Szuper esküvőt szerveztél magatoknak?

  • Jelent már meg versed / novellád / cikked valahol?

Engedd szabadjára a fantáziádat. Félre a szerénykedéssel! Vállald fel az elért eredményeidet, kiválóságaidat és minden olyan teljesítményt, amiért méltányolni tudod magad.

Ez legyen egy vizuális alkotás, egy tábla, egy fotómontázs. Amiről képed van, azt keresd elő / szkenneld be. Amiről nincs, ahhoz rajzolj. Instagram fókuszban megtalálod az enyémet, illetve annak publikus részét, ami folyamatosan bővül. 

3. Írd meg az önreklámod forgatókönyvét!

Kezdd azzal, hogy mi fontosat csinálsz most. Majd fogalmazd meg a személyes küldetésnyilatkozatod vagy a karrier jövőképed attól függően, hogy milyen életterületen szeretnéd használni. Legyél szűkszavú és lényegre törő. Ez a pár mondat mindig a tarsolyodban legyen, hogy felkészülten és magabiztosan mutathasd be saját magad. Ki tudja, milyen helyzetben, milyen társaságban húz majd be neked lehetőségeket vagy teszel vele egy nagyon kellemes első benyomást másokra. Ezek a kérdések segítenek a lényeg kiemelésében:

önbecsülés, önelismerés
  • Képzeld el, hogy 10 jelentkező közül az interjúztató / zsűri téged hív be először, mert a te pályázati anyagod, kisfilmed keltette fel leginkább az érdeklődését. Vajon mi lehetett a legfontosabb érv az anyagodban az, ami melletted szólt?

  • Hogyan tudnád ezt az érvet fókuszba helyezni, hogy a leginkább kidomborodjon?

  • Ha el kéne venned egy mondatot ebből az önreklám forgatókönyvből, melyik lenne az?

  • Ha hozzátehetnél helyette valami még többet számítót, még hatásosabbat, mi lenne az?

  • Képzeld el, hogy filmkritikus vagy reklámszakember vagy, és egyetlen előzetes tanácsot adhatnál ennek a pályázónak a forgatás előtt. Mi volna az a tanács?

  • Helyezkedj most a néző, vagyis a pályázat elbírálója szerepébe. Milyen hatást, milyen érzéseket vált ki belőled ez a reklámfilm? Ez az, amit el szeretnél érni? Hogyan lehetne még jobban előidézni ezt az érzést vagy hatást?

Abban bízom, hogy nagyon sok pozitív fókuszú dolgot, személyes értéket, erőforrást sikerült felszínre hoznod az aranybányádból, és értékes cseppeket tudtál tölteni az önbecsülés csészédbe. Így tovább!

Felhasznált irodalom

Sally Helgesen – Marshall Goldsmith: Hogyan érvényesüljünk nőként? Változtassuk meg a sikerünk útjában álló 12 szokást!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .